Artikel 1 – Context
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing in het kader van het systeem van dienstencheques die door het dienstenbedrijf worden gebruikt als betaalmiddel voor de terbeschikkingstelling van thuishulp van huishoudelijke aard aan particuliere gebruikers.
De term "huishoudhulp" die wordt gebruik in de bijzondere voorwaarden en de algemene voorwaarden, verwijst naar de hulp van huishoudelijke aard zonder discriminatie op basis van geslacht of gender (H/F/X).
De uitgever van de dienstencheques is voor het ogenblik Sodexo, bedrijf dat wordt aangewezen door de Gewesten en in de toekomst dus zou kunnen veranderen buiten toedoen van het dienstenbedrijf.
Artikel 2 – Terbeschikkingstelling van materiaal en waarschuwingen
De gebruiker stelt correct geëtiketteerde onderhoudsmiddelen en passend materiaal (in goede staat van werking) ter beschikking van de huishoudhulp. De gebruiker informeert zijn huishoudhulp over de te volgen werkwijze om zijn woning schoon te maken en/of was te doen.
De gebruiker is verantwoordelijk voor de gegeven instructies en het toezicht op de door de huishoudhulp verrichte taken.
Indien de gebruiker het onderhoud, de schoonmaak of de behandeling van waardevolle voorwerpen of delicate materialen (met name gelakte of andere oppervlakken die bijzondere zorg vereisen) aan de huishoudhulp wil toevertrouwen, dient hij hem/haar vooraf nauwgezette aanwijzingen te geven. De gebruiker wijst de huishoudhulp op de delicate voorwerpen en materialen in de woning en geeft passende instructies en producten om ze te onderhouden.
In geen geval mag de huishoudhulp worden verzocht om voorwerpen van uitzonderlijke waarde (kostbare kunstwerken, unieke objecten, enz.) te onderhouden.
Artikel 3 – Betaling
Onverminderd het bepaalde in artikel 4 hierna, betaalt de gebruiker één dienstencheque per gepresteerd uur en verbindt zich ertoe over een voldoende voorraad dienstencheques te beschikken op het ogenblik dat de prestaties worden verricht.
- Papieren dienstencheques
De gebruiker overhandigt een geldige, naar behoren ondertekende dienstencheque (met afscheurstrookje) per gepresteerd uur, ten laatste op het einde van de dagtaak van de huishoudhulp.
De gebruiker vult met een blauwe of zwarte balpen (geen potlood, viltstift of andere kleur) op de dienstencheques de datum in (de effectieve datum van de prestatie) en preciseert het uitgevoerde type activiteit (aankruisvakje). Opgelet: er wordt door Sodexo geen enkele verbetering met Tipp-Ex of ander correctiemiddel aanvaard.
- Elektronische dienstencheques
Op de website van Sodexo selecteert de gebruiker de optie “ik sta toe dat de erkende onderneming wordt geïnformeerd bij ontoereikend saldo van mijn elektronische portefeuille”.
Op het einde van de prestaties belt de huishoudhulp een gratis nummer vanaf het telefoontoestel van de gebruiker om het gepresteerde aantal uren op te geven of voert die elektronisch in vanaf een eigen toestel.
Vervolgens moet de gebruiker de prestatie binnen 48 uur manueel bevestigen in zijn persoonlijke elektronische ruimte – dus geen eventuele automatische bevestiging van het computersysteem van Sodexo afwachten.
Indien het dienstenbedrijf een wijziging aanbrengt (bijvoorbeeld omwille van een tikfout), heeft de gebruiker 48 uur na de wijziging om de ingevoerde prestaties te bevestigen.
Indien de gebruiker de ingevoerde prestatie betwist, dient hij het dienstenbedrijf daarvan in kennis te stellen, uiterlijk de eerste werkdag na de prestatie.
Artikel 4 – Abonnement
- Prijs van het abonnement
Onverminderd de betaling van de prestaties door middel van dienstencheques, sluit de gebruiker bij het dienstenbedrijf een forfaitair abonnement af van € 9,99 per maand (voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Vlaams Gewest).
- Gebruik
Het abonnement moet het dienstenbedrijf in staat stellen het hoofd te bieden aan de toenemende druk van externe factoren (verhoging energiekosten, loonkosten, enz.) en de kwaliteit van de dienstverlening te handhaven. Deze diensten omvatten:
- de rekrutering en terbeschikkingstelling van een huishoudhulp;
- het huisbezoek om alle bijzondere vragen betreffende de schoonmaak vast te leggen overeenkomstig de nieuwe wettelijke bepalingen (zie artikel 5 hieronder);
- de opleiding van de huishoudhulpen en administratieve medewerkers;
- het beheer van de uurroosters;
- het regelen van vervanging bij afwezigheid van de gebruikelijke huishoudhulp.
- Facturatie en betaalwijze
Het abonnement wordt driemaandelijks vooraf gefactureerd tijdens de eerste maand van het kwartaal waarin de prestaties worden verricht (3 maand x € 9,99).
Het dienstenbedrijf laat de gebruiker kiezen uit verschillende betaalwijzen:
- domiciliëring,
- QR-code,
- bankoverschrijving.
Bij niet-betaling op de op de factuur vermelde vervaldag, behoudt het dienstenbedrijf zich het recht voor om de prestaties te onderbreken en/of deze overeenkomst te beëindigen zonder voorafgaande kennisgeving of vergoeding.
- Indexering
Het abonnementstarief zal op 1 januari van elk jaar worden aangepast aan de index van de consumptieprijzen (basisjaar 2004), door toepassing van volgende formule:
Nieuw tarief = oud tarief x nieuw indexcijfer
basisindexcijfer
Het basisindexcijfer is dat van de maand december van het jaar dat aan de ondertekening van deze overeenkomst voorafgaat; het nieuwe indexcijfer is dat van de maand december van het jaar vóór de indexering.
Artikel 5 – Huisbezoek, formaliteiten en procedure voor nieuwe klanten
De wetgeving betreffende de dienstencheques verplicht het dienstenbedrijf voortaan om een bezoek te brengen aan de woning van de gebruiker vóór de aanvang van de prestaties.
Naar aanleiding van een nieuwe samenwerking, aanvaardt de gebruiker dat een werknemer-vertegenwoordiger van het dienstenbedrijf vóór de eerste prestatie een bezoek brengt aan zijn woonplaats om de verschillende toegelaten/verboden taken te bespreken, eventuele specifieke vragen op te tekenen en de gebruiker te sensibiliseren voor eerbiediging van de arbeidsvoorwaarden en het welzijn en de veiligheid van de huishoudhulp.
Voor lopende contractuele relaties, aanvaardt de gebruiker dat een bezoek wordt gebracht tijdens de prestaties van de werknemer in zijn woning.
De eerste abonnementsfactuur wordt aan de gebruiker gericht in de loop van de maand die volgt op de eerste prestatie, voor de periode tot het einde van het lopende kwartaal.
Artikel 6 – Verboden werkzaamheden
De huishoudhulp mag in geen geval gevaarlijke of onaangepaste taken verrichten of taken die een gevaar inhouden voor de gezondheid, zoals:
- poetsen van ramen op een hoogte (de huishoudhulp mag maximum drie treden hoog op een trapladder);
- reinigen van kattenbakken en rechtstreeks contact met dieren;
- schoonmaak buiten bij zware weersomstandigheden (regen, sneeuw, vorst of grote hitte);
- verplaatsen en hanteren van zware voorwerpen (bv. zware meubelen);
- prestaties die een expertise vereisen die hetgeen men redelijkerwijze kan verwachten van een normaal voorzichtig en zorgzaam persoon die huishoudelijke taken verricht, te buiten gaat.
Zo is het met name verboden om de huishoudhulp te vragen schoon te maken na bouwwerken waarbij de verwijdering en reiniging van allerhande puin, cement- en pleistervlekken en ander vuil een knowhow vereisen die men niet van een huishoudhulp kan verwachten.
De huishoudhulp mag alleen ruimten schoonmaken die strikt voor privégebruik bestemd zijn. Het is verboden om gemeenschappelijke trappenhuizen en lokalen voor professioneel gebruik zoals dokterspraktijken en kantoren schoon te maken. De toegelaten boodschappen zijn uitsluitend huishoudelijke boodschappen voor de particuliere gebruiker, die beantwoorden aan zijn dagelijkse behoeften. Worden niet als dagelijkse behoeften beschouwd, de aankoop van meubelen, huishoudtoestellen, audiovisuele toestellen, warme maaltijden en de periodieke verdeling van kranten en tijdschriften.
Artikel 7 – Veiligheid en hygiëne
7.1. Algemeen
De huishoudhulp moet altijd in optimale omstandigheden qua veiligheid en hygiëne aan het werk worden gezet.
Bij ernstige problemen op het vlak van hygiëne of situaties die de huishoudhulp in gevaar brengen, kan de huishoudhulp of het dienstenbedrijf de gebruiker vragen om daaraan te verhelpen.
In geval van een besmettelijke ziekte, moet de gebruiker het dienstenbedrijf onmiddellijk op de hoogte brengen.
Indien niet aan het veiligheids- of gezondheidsprobleem wordt verholpen, zal de terbeschikkingstelling van de huishoudhulp onmiddellijk worden stopgezet.
Al het ter beschikking gestelde materiaal moet in goede staat en veilig zijn.
7.2. Bescherming van moederschap
In het kader van de veiligheid en gezondheid van de moeder en het kind benadrukken we het speciale respect voor veiligheidsmaatregelen voor huishoudelijke hulp. We zorgen er ook voor dat we bijzonder voorzichtig en attent zijn wat betreft het welzijn van onze werknemers hier: elke zwangere medewerkster wordt systematisch vrijgesteld van werk vanaf het begin van haar derde trimester van de zwangerschap.
Des te meer geldt dit voor zwangere huishoudelijke hulpen:
• mogen ze geen contact hebben met katten of hun kattenbak schoonmaken,
• mogen ze niet worden blootgesteld aan besmettelijke ziekten,
• mogen ze niet werken op meer dan 50 cm boven de grond.
Bovendien benadrukken we de instructie met betrekking tot gevaarlijke stoffen: een zwangere huishoudelijke hulp mag nooit enig gevaarlijk product gebruiken (9 mogelijke pictogrammen).
Als een kind van de gebruiker een besmettelijke kinderziekte heeft, moet de gebruiker het dienstenbedrijf verwittigen vóór de geplande prestaties. De huishoudhulp hervat dan het werk van zodra het kind genezen is.
Artikel 8 – Aansprakelijkheid
Onverminderd de toepassing van artikel 14 hieronder, is de gebruiker aansprakelijk voor mogelijke schade aan goederen of aan personen, in zover hij het feitelijk gezag uitoefent over de huishoudhulp door de instructies die hij geeft.
Artikel 9 – Aan de huishoudhulp opgelegde regels
De huishoudhulp moet zich houden aan de volgende regels:
- De huishoudhulp mag niet roken tijdens de dienst. Indien er tijdens de werkuren geen pauze is voorzien, zal de gebruiker de huishoudhulp toelaten om in de voormiddag en in de namiddag een sigaret te roken.
- De huishoudhulp krijgt een kwartier pauze per schijf van vier opeenvolgende werkuren.
- Het is de huishoudhulp niet toegestaan om tijdens de werkuren te telefoneren, tenzij nodig voor de dienstprestaties. In uitzonderlijke omstandigheden kan de huishoudhulp toestemming krijgen om voor privéaangelegenheden te telefoneren met zijn/haar gsm.
- De huishoudhulp mag geen naast familielid (bloed- of aanverwant tot in de tweede graad) van de gebruiker of van een van zijn gezinsleden zijn. Indien deze situatie zich voordoet, dan moet de gebruiker het dienstenbedrijf hierop wijzen. Het dienstenbedrijf zal de prestaties dan onmiddellijk stopzetten.
- De huishoudhulp mag de sleutels van de woning van de gebruiker maar bijhouden mits hij/zij daar schriftelijk toestemming voor heeft gekregen. Wanneer nodig moet de gebruiker zelf toezien op teruggave van zijn huissleutels door de huishoudhulp en overhandiging van de sleutels aan een andere werknemer van het dienstenbedrijf (bv. bij vervanging). Het dienstenbedrijf raadt de gebruiker aan om de huishoudhulp een verklaring te laten ondertekenen ter bevestiging van de ontvangst en/of teruggave van de sleutels. Het dienstenbedrijf kan in geen geval worden belast met of aansprakelijk worden gesteld voor het beheer van de sleutels van de woning.
Artikel 10 – Niet-discriminatie
Het dienstenbedrijf biedt een kwaliteitsservice aan de gebruiker, met respect voor de menselijke waardigheid, de privacy, de ideologische, filosofische of godsdienstige overtuigingen, het recht om bezwaar te maken, recht op informatie en recht van inzage van de gebruiker, rekening houdend met zijn persoonlijke situatie.
Ten aanzien van de huishoudhulp en het dienstenbedrijf, wordt geen onderscheid gemaakt op grond van ras, etnische afkomst, handicap, seksuele geaardheid, filosofische of godsdienstige overtuiging, in het kader van het aanbod en de levering van de diensten.
Artikel 11 – Afwezigheid van de werknemer
Het dienstenbedrijf stelt de gebruiker onverwijld in kennis van mogelijke wijzigingen in het werkschema. Bij onvoorziene omstandigheden (ziekteverlof, verlof wegens overmacht of omstandigheidsverlof), wordt de gebruiker zo snel mogelijk door het dienstenbedrijf verwittigd.
Bij afwezigheid van de werknemer wordt op verzoek van de gebruiker gezorgd voor vervanging, in de mate van het mogelijke en zonder dat dit gegarandeerd kan worden. In geval van vervanging, is een wijziging van de werkuren en -dagen mogelijk, in overleg met de gebruiker.
Artikel 12 – Verplichtingen van de gebruiker
De gebruiker doet al het nodige (onder meer toegang tot de woning verzekeren) om te zorgen dat de huishoudhulp zijn/haar prestaties het hele jaar door kan uitvoeren.
Hierin begrepen is met name de plicht van de gebruiker om het dienstenbedrijf zo snel mogelijk op de hoogte te brengen van alle wijzigingen in zijn persoonsgegevens, waaronder zijn woonadres, e-mailadres of telefoonnummer.
Bij verschuiving of annulatie van de prestaties, moet de gebruiker het dienstenbedrijf schriftelijk op de hoogte brengen:
- van de verschuiving of annulatie van de contractueel voorziene prestaties: minstens 10 werkdagen vóór de week waarin de prestaties hadden moeten plaatsvinden,
- van de vervangende datum: minstens 3 werkdagen vóór de week waarin de prestaties moeten plaatsvinden.
Als de verschuiving of annulatie niet tijdig wordt meegedeeld, zal het dienstenbedrijf de normaal overeengekomen diensturen factureren tegen hun reële kostprijs (dus de waarde van de dienstencheque vermeerderd met de gewestelijke bijdrage (indicatieve bedragen die worden geïndexeerd overeenkomstig artikel 16)), tenzij de gebruiker de contractueel overeengekomen wekelijkse uren op een ander moment tijdens het lopende kalenderkwartaal laat uitvoeren.
Onder kalenderkwartaal wordt begrepen: kwartaal 1 = januari-februari-maart; kwartaal 2 = april-mei-juni; kwartaal 3 = juli-augustus-september; kwartaal 4 = oktober-november-december.
Artikel 13 – Verlies en diefstal
Bij vermoeden van diefstal, moet de gebruiker het dienstenbedrijf steeds verwittigen.
In geval van diefstal, moet de gebruiker onmiddellijk aangifte doen bij en een proces-verbaal laten opmaken door de politie.
Om alle misverstanden te voorkomen, dienen volgende regels te worden gerespecteerd:
- de huishoudhulp houdt de huissleutel van de gebruiker enkel bij indien deze daar schriftelijk toestemming voor heeft gegeven en dit heeft laten weten aan het dienstenbedrijf;
- de gebruiker moet de nodige voorzichtigheid aan de dag leggen wat betreft geld en kostbaarheden die eventueel aan de huishoudhulp worden toevertrouwd.
Artikel 14 – Arbeidsongevallen
Het dienstenbedrijf sluit een verzekering arbeidsongevallen tot dekking, overeenkomstig de wet, van de huishoudhulp die het slachtoffer zou zijn van een ongeval op de werkplek of op de weg van of naar het werk.
De particulier meldt onmiddellijk elk ongeval van zijn huishoudelijke hulp tijdens de uitvoering van haar activiteiten aan het dienstverlenende bedrijf.
Artikel 15 – Duur van de dienstverleningsovereenkomst
Deze overeenkomst wordt gesloten voor onbepaalde tijd, ingaand op de datum van ondertekening.
De overeenkomst kan door elke partij worden beëindigd door opzegging bij aangetekende brief een maand van tevoren (de opzeggingstermijn begint te lopen de eerste dag van de maand volgend op de verzendingsdatum).
De gebruiker aan wie de opzegging wordt betekend, kan de duur ervan altijd eenzijdig inkorten of schrappen, tegen volledige betaling van de prestaties die oorspronkelijk voorzien waren voor de duur van de opzeggingstermijn, dus de waarde van de dienstencheque vermeerderd met de gewestelijke bijdrage (indicatieve bedragen die worden geïndexeerd overeenkomstig artikel 16 hierna), alsook de forfaitaire bijdrage die verschuldigd is voor het lopende kwartaal.
Het dienstenbedrijf heeft echter de mogelijkheid om de overeenkomst zonder opzegging of vergoeding te beëindigen in geval van overmacht, gevaar voor de veiligheid of gezondheid van de huishoudhulp of onmogelijkheid om de prestaties uit te voeren gedurende een maand.
De beëindiging van de prestaties is onsplitsbaar: ze geldt automatisch voor alle huishoudhulpen van het dienstenbedrijf die prestaties leveren bij de gebruiker.
De overeenkomst zal van rechtswege als beëindigd worden beschouwd als een van de contracterende partijen inbreuk maakt op een van de daarin bepaalde verplichtingen en nalaat daaraan te verhelpen binnen vijftien kalenderdagen na verzending van een aangetekende ingebrekestelling door de andere partij.
Uiteraard ontslaat dit de gebruiker niet van zijn verplichting om de dienstencheques over te maken op eerste verzoek.
Artikel 16 – Betalingsachterstand en invordering
Bij betalingsachterstand van meer dan een maand na de datum van de prestatie, is de gebruiker aan de onderneming een forfaitair bedrag van 150 euro verschuldigd bij wijze van dossierkosten voor de invordering, onverminderd de verschuldigde bedragen voor de niet-betaalde prestaties.
Bij een betalingsachterstand van meer dan een jaar na de datum van de prestatie, zal de gebruiker de prestatie niet meer met dienstencheques kunnen betalen.
In dat geval zal hij voor elk gepresteerd uur, het bedrag van de dienstencheque plus de overheidsbijdrage moeten betalen. Ter informatie: op 1 januari 2023 zijn deze bedragen per gepresteerd uur: € 27,98 in het Waals Gewest, € 27,52 in het Vlaams Gewest en € 27,81 in het Brussels Gewest.
Artikel 17 – Verwerking van persoonsgegevens
De gebruiker stemt ermee in dat zijn persoonsgegevens door het dienstenbedrijf worden verzameld en verwerkt, in overeenstemming met de wet, om de handelingen te verrichten die nodig zijn voor de goede uitvoering van deze overeenkomst.
Bovendien stemt de gebruiker ermee in dat zijn gegevens door het dienstenbedrijf worden gebruikt om hem nieuwsbrieven te sturen over de dienstencheques, thuiszorg, thuishulp en diverse andere onderwerpen die verband houden met buurtdiensten en hulp aan personen.
Artikel 18 - Geschillen
Bij geschillen betreffende de toepassing van deze voorwaarden, zijn de territoriaal bevoegde rechtbanken die van de maatschappelijke zetel van het dienstenbedrijf.